Rysunek postaci ludzkiej jest podstawą kształcenia artystycznego od czasów Leonarda da Vinci. Studia anatomii człowieka pozwalają rozwijać wszechstronne umiejętności obserwacji natury, wyobraźnię przestrzenną, kompozycję obrazu, wrażliwość na walor i światłocień oraz techniki rysunkowe. Nauka dyscypliny tworzenia nie wyklucza indywidualnej ekspresji, staje się fundamentem przyszłej swobody artystycznego wypowiadania się. Takie założenia w czternastu ćwiczeniach realizowali studenci trzeciego semestru edukacji artystycznej.
Mikołaj Bieluga
Jako studenci drugiego roku kierunku Edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych, chcielibyśmy zaprezentować nasze prace z zajęć rysunku. W III semestrze rysowaliśmy postać ludzką - modela z natury. Wpierw poznawaliśmy zasady teoretyczne, by potem przejść do praktyki. I tak oto, podjęliśmy się takich tematów, jak na przykład kontrapost, postać siedząca, postać leżąca, czy chociażby mieliśmy za zadanie narysować kilka szkiców postaci na jednej kartce, co w efekcie końcowym tworzyło niezwykłą i unikatową historię. Ważna jest również różnorodność technik. Mogliśmy posługiwać się węglem, ołówkiem, czy temperą. Ta swoboda ułatwiła nam wyrazić się twórczo. Dla niektórych zajęcia z modelem były czymś nowym, więc nie było łatwo, zwłaszcza na początku. Lecz , gdy brakowało wiary w siebie, dzięki wytrwałości efekt końcowy wychodził całkiem niezły. Wystarczyło tylko dużo ćwiczyć, mieć chęci, a przede wszystkim – uzbroić się w cierpliwość. Bo często coś nie wychodziło, ale dzięki pracy i systematycznym ćwiczeniom – było warto. Szczególnie dla tej różnorodności, którą widać w prezentowanych pracach. Bo każdy z nas jest inny i równie oryginalny, dlatego cieszymy się, że mamy możliwość rozwijania się zgodnie z naszymi predyspozycjami i zainteresowaniami.
Katarzyna Fusiarz
Studentka drugiego roku Edukacji artystycznej w zakresie sztuk plastycznych